Verkopen doen wij zo
Dan komt daar het moment dat je besluit om je woning te verkopen. Dit kan zijn omdat de woning te klein wordt, je was per slot nog jong en met zijn tweeën toen je de woning kocht. Inmiddels met een groter wordend gezin is er meer ruimte nodig en wordt het tijd om de stap naar een grotere woning te maken.
Natuurlijk kunnen het ook minder leuke zaken zijn die je aanzetten tot verkoop; het versterven van ouders waardoor het ouderlijk huis leeg komt te staan en verkocht moet worden, of in geval van scheiding waar, na een minder prettige periode, iets moet worden afgesloten met de definitieve verkoop van een echtelijke woning.
Goed bekeken is het verkopen van die woning een emotioneel gebeuren, of het nu om een leuke of minder leuke reden gaat. Van groot belang daarbij is, dat je in dit proces wordt bijgestaan door professionals die weten waar ze mee bezig zijn en dit proces voor je begeleiden.
Waar begin je die zoektocht naar de juiste makelaar. Het internet staat er vol mee en natuurlijk kun je kiezen voor een internet aanbieder, of de dichtstbijzijnde makelaar, maar is dat wat je wilt? Is het niet zo dat, wanneer je die persoon binnenlaat in de woning die verkocht gaat worden en aan wie je het ‘levensverhaal’ van de woning vertelt, je daar toch ook wel een goed gevoel bij moet hebben?
We bieden daarom een gratis kennismakingsgesprek aan. Ben je nog in een oriënterende fase en wil je nog geen verwachtingen scheppen, kom dan gerust naar ons kantoor of maak een afspraak voor een gesprek bij ons op kantoor. Dit is altijd mogelijk en we zullen al je vragen beantwoorden over verkoop. Schroom daarin niet om ook je verwachtingen uit te spreken. Wij kunnen dan ook kijken of wij die verwachtingen al dan niet waar kunnen maken.
Wil je dat wij bij je thuis komen kijken, om te zien of er tussen beiden maar ook tussen de woning en de makelaar een klik is, maak dan gerust een afspraak. Een kennismakingsgesprek is volledig vrijblijvend.
De verkoop kan beginnen. Je hebt besloten dat makelaardij Jaap Kingma je woning mag gaan bemiddelen voor verkoop.
Om de verkoop op te starten, laten wij je een opdracht tot dienstverlening tekenen.
Deze opdracht tot dienstverlening bevat een aantal voorwaarden waaronder wij de overeenkomst met je aangaan.
De verkoop kun je gratis uitproberen. Je kunt elk moment weer stoppen met de verkoop en betaalt pas wanneer de woning is verkocht.
We zullen je ons verkooppakket uitleggen.
Voor ‘verkopen’ werken wij met uitsluitend 1 verkooppakket, eentje die volledig ontzorgt!
Fullservice pakket
Je hebt gekozen voor een volledige begeleiding door de makelaar.
- De te betalen promotiekosten worden grotendeels aangesproken om de professionele fotoreportage, de woonvideo, de 360 graden foto’s en de plattegronden te laten maken. Daarnaast worden de kosten gedekt om de woning voor een vol jaar met het meest uitgebreide presentatiepakket op Funda te plaatsen.
- De woning wordt geplaatst op social media zoals Facebook en Instagram.
- In de op kantoor aanwezig zijnde publicatiedisplay wordt de woning gepresenteerd in een raampresentatie.
- De makelaar zorgt voor stroomlijning van de bezichtigingen en doet de onderhandelingen.
- Bij verkoop verzorgt de makelaar de koopovereenkomst en zorgt voor ondertekening van de overeenkomst door verkoper/koper.
- De makelaar bewaakt het lopende tijdstraject en verzendt de stukken naar de notaris.
- Afrondend leidt de makelaar de inspectie voorafgaand aan de overdracht bij de notaris.
- De overeenkomst wordt aangegaan voor één jaar en kan na betaling van een verlengingsfee worden verlengd.
- Voor wat betreft de courtage die je bij verkoop verschuldigd bent willen we graag met je in gesprek. Tijdens een vrijblijvende waardebepaling willen wij je graag een passende prijs aanbieden. De overeengekomen courtage is echter altijd inclusief BTW.
Vertrouwelijke verkoop
Het kan natuurlijk zo zijn dat je nog niet helemaal toe bent aan een actieve verkoop. Een verkoper die bij ons komt en een verkoopopdracht geeft kan desgewenst zijn woning ‘vertrouwelijk’ in verkoop geven. Wij zorgen dan net als bij de Fullservice voor een aanmelding en een technische opname van de woning en fotografie. Wij zijn als NVM makelaar wel verplicht alle basisgegevens van de woning in de uitwisselsystemen te plaatsen en dat doen we dan ook graag goed.
Als verkoper kun je er dan voor kiezen om de woning ‘vertrouwelijk’ aan te melden. Daarbij komt de woning wel onder de aandacht van collega makelaars maar niet op Funda. Mochten kijkers om een specifieke woning zoeken waaraan jouw woning voldoet, dan zal deze in de zoekopdrachten bij de makelaars ook naar voren komen en kan de woning bij de zoekenden worden aangeboden. De woning wordt verder nergens in beeld gebracht tot jij als verkoper besluit over te gaan naar een actieve verkoop in de fullservice. De promotiekosten zijn €500,00 en dienen vooraf te worden betaald. Het contractjaar start echter op het moment dat over wordt gegaan naar een fullservice verkoop. Je betaalt dus wel eerst een deel van je promotiekosten maar pas wanneer je overgaat naar een vermelding op Funda, zal ook je contractjaar gaan lopen. Voor het overgaan naar een actieve vermelding betaal je dan additioneel €150,00 waarmee je overgaat naar een fullservice verkoop. Ook dan spreken wij met elkaar een courtage af die bij verkoop aan ons verschuldigd is. Dit bedrag is inclusief BTW.
Een eigen account
Nadat de opdracht is gegeven, ontvang je van ons een eigen account bij Move.nl (in te loggen via de website jaapkingma.nl onder aan de homepagina). Hier kun je met ons meekijken wat er in het dossier gebeurt, komen de afspraken te staan, worden terugkoppelingen gegeven, documenten bewaard en het geeft je een rechtstreeks reactieveld naar ons. In dit klantentranet wordt er van je verwacht dat je vragenlijst B van de woning en je lijst van zaken invult ten behoeve van de aanmelding van de woning.
Fotografie
Nadat de makelaar bij je thuis is geweest voor een kennismakingsgesprek en je de opdracht hebt gegeven tot verkoop, wordt er door ons kantoor contact gezocht met onze leverancier betreffende de fotografie. Zij maken een afspraak met je voor het maken van de foto’s, de video en de 360 fotografie. Van belang is zeker om tijdig, indien je ze nog hebt, oude bouwtekeningen bij ons aan te leveren zodat er alvast begonnen kan worden met het maken van de plattegronden. Dit is toch vaak een lastiger klusje dan gedacht omdat ook verbouwingen die de afgelopen jaren zijn gedaan vaak niet op de authentieke tekeningen staan en dit voor verkoop wel juist moet worden weergegeven. De duur van dit fotografieproces is over het algemeen 5 werkdagen. Zij geven je meteen met het maken van de afspraak tips en trucs om de woning ‘fotoklaar’ te maken.
In verkoopname
Eén van onze medewerkers komt langs om de woning ‘op te nemen’. Dit houdt in dat alle technische specificaties, de indeling, de aanwezige apparatuur en de staat van de woning door de makelaar wordt geïnventariseerd. De woningspecifieke gegevens worden door ons in de computer ingevoerd. Zodra dit allemaal klaar is, de fotografie is opgeleverd en de plattegronden zijn definitief, ontvang je van ons een email met het verzoek een laatste check te doen in je woondossier, om te kijken of de aanmelding voor jou als opdrachtgever compleet is. Pas dan wordt de woning door ons aangemeld en zal hij de volgende dag op Funda alszijnde TE KOOP staan.
De makelaar gaat per woning met de eigenaar in overleg of je de verkoop wilt starten met een openhuis en of je meteen een verkoopbord in de tuin wilt of niet.
De woning staat op Funda, onze site en het grote wachten gaat beginnen. Niemand kan voorspellen hoe dit verloopt. Dit is echt woning afhankelijk. Soms zitten er in onze mailbox de volgende dag al enkele aanvragen voor een bezichtiging maar het kan ook evengoed voorkomen dat dit niet het geval is.
Eén ding weten we zeker… elke woning wordt op dezelfde manier aangeboden, het is dus echt de woning zelf die wel, of niet publiek trekt.
Naast Funda, onze website en de raampresentatie wordt een eigen website van de woning aangemaakt. De woning wordt geplaatst op Facebook en Instagram. Social media neemt een steeds grotere plaats in in onze maatschappij en het is aan te raden hier zelf actief mee aan de slag te gaan om je woning zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen.
Wanneer er bij ons een aanvraag voor een bezichtiging binnen komt, maken wij met die persoon een principe afspraak in de agenda bij één van onze makelaars. Wij streven naar een vlotte doorgang van werkzaamheden en daarom hangen wij niet een specifiek iemand aan een woning. Wij willen dat je er als verkoper van uit kan gaan dat iedereen evenveel van je woning weet en de bezichtiging kan leiden. Dit is ook de reden dat wij onze medewerkers met een compleet en gevuld dossier naar je woning laten vertrekken.
Als de afspraak voor een kijker is ingepland, ontvang je als verkoper een mail met het bezichtigingsverzoek. Snel handelen is belangrijk en we horen dan ook graag zo snel mogelijk of de afspraak wel of niet gelegen komt, zodat wij de kijker een definitieve bevestiging van de afspraak kunnen sturen.
De voorkeur bij een bezichtiging gaat uit naar een woning waarbij de verkoper zelf niet aanwezig is. Dit is voor zowel verkoper als makelaar het prettigst.
Na een bezichtiging zal de makelaar in het klantintranet een samenvatting van de bezichtiging plaatsen en maakt voor zichzelf een aantekening om de kijker na verloop van tijd even te contacteren als deze zelf niets van zich laat horen met betrekking tot de bezichting. Over het algemeen laat een enthousiaste kijker zelf wel gauw iets van zich horen.
Opeens is daar dan het telefoontje van een kijker die wel een bod uit wil brengen. Dit is best een spannend proces.
Soms is een verkoper zwaar teleurgesteld als een kijker met een bod komt wat ver van zijn vraagprijs ligt. Het is dan aan de makelaar om met jou als verkoper die kijker te kunnen bewegen naar een meer acceptabel eindbod te krijgen.
Het is een procesonderdeel wat vaak veel geduld vergt van jou als verkoper. Je wordt emotioneel heen en weer geslingerd omdat je natuurlijk graag wilt verkopen maar je woning ook niet wilt ‘weg geven’. Grenzen worden opgezocht om te kijken hoe ver je als verkoper kunt gaan maar de grens van de potentiële koper, die ken je niet. Dat maakt het soms best pittig en het komt inderdaad voor dat de grens soms wordt overschreden en dat een koper afhaakt, waarna je als verkoper teleurgesteld achterblijft.
Belangrijk is dan ook in een verkoopproces om als verkoper duidelijk met de makelaar af te spreken wat je bodemprijs is en tot hoever je in een onderhandeling wilt gaan. Niets is erger dan dat alle partijen teleurgesteld in elkaar raken en er verstoorde verhoudingen ontstaan. Duidelijkheid in communicatie is in dit deel van het proces heel erg belangrijk.
Je hebt als verkoper het bod geaccepteerd en de koper is door de makelaar op de hoogte gebracht van deze overeenstemming.
Er zijn een paar zaken die hier heel duidelijk naar elkaar toe uitgesproken moeten worden;
- de overeengekomen verkoopprijs k.k.,
- overname van eventuele roerende zaken conform de lijst van zaken,
- de voorbehouden en tot wanneer deze uiterlijk gelden,
- wanneer de levering van de woning plaats gaat vinden.
De naam van een notaris komt later in het proces
Wij gaan de gegevens van de koper opvragen en halen jouw gegevens uit de laatstverkregen leveringsakte.
Met de beschikbare informatie die er is, maken wij een concept koopovereenkomst en sturen deze via de mail, samen met de van belangzijnde bijlagen naar je toe ter goedkeuring.
Ben je als verkoper akkoord met de inhoud en koper is ook akkoord, dan wordt de definitieve overeenkomst via Docusign ter ondertekening aangeboden. En kan alles digitaal worden ondertekend.
Nadat alle handtekeningen en parafen zijn gezet, ontvangen partijen van ons een digitaal ingescand exemplaar van de overeenkomst in de mail. Koper kan deze gebruiken bij het aanvragen van een financiering en weet dat na verstrekking van de kopie zijn bedenktijd van 3 dagen is ingegaan. Voor verkoper is het een stukje bewijs dat we partijen conform de wettelijke voorwaarden hebben geïnformeerd.
Nadat alle partijen de koopovereenkomst en de bijlagen hebben ondertekend, breekt er een periode van wachten aan voor verkoper. De periode van het financieringsvoorbehoud is voor de koper de periode waarin deze bij de bank de financiering van de woning kan regelen. Was dit voorheen een vrij korte periode, tegenwoordig loopt het al vaak richting de 5 weken en soms, als de bank aanvullende informatie van hypotheekgever nodig heeft, nog langer.
Het komt voor dat de financiering niet rond komt in de daarvoor door partijen gestelde weken. Een koper zal dit dan bij ons moeten melden, dan wel de adviseur van de koper.
Wij gaan in zo’n geval in overleg met beide partijen, want laat je een koop te niet doen omdat er misschien een week, soms twee weken verlengd moet worden, of gun je koper de tijd om de zaken op orde te krijgen. Feit blijft, dat je op dit moment een koper hebt die graag wil kopen en als je de koop teniet laat gaan, omdat de financiering niet binnen de afgesproken tijd rond komt, is het maar de vraag of je snel weer een koper krijgt. Ook deze zal weer een financieringsvoorbehoud nodig hebben om één en ander te kunnen financieren.
Voor jou als verkoper geldt in deze periode maar één advies; blijf rustig! Zekerheid is er pas wanneer de financieel adviseur, dan wel de koper zelf aan ons laat weten dat de financiering rond is.
De koper laat aan de makelaar weten dat zijn financiering rond is. De koop krijgt nu een definitieve vorm en de overeenkomst kan worden doorgestuurd naar de notaris. De keuze voor de notaris is een door koper te nemen beslissing. Zodra dit bekend is, kunnen we de volgende stap in het proces nemen.
Wat doet de notaris?
De notaris is de persoon die na degelijk onderzoek de wettelijke overdracht van de woning regelt tussen verkoper en koper.
Als makelaar leveren wij daartoe alle benodigde stukken aan die de notaris nodig heeft om de wettigheid van de koop te kunnen controleren. Daarnaast zorgt hij er voor dat voor verkoper bij de hypotheekhouder alle relevante informatie wordt opgevraagd die nodig is om een hypotheek te kunnen laten doorhalen.
Wij maken als makelaarskantoor de courtagenota op voor de verkoper. Hierin wordt door ons 2% van de verkoopsom berekend, inclusief 21% btw.
Wij vragen de notaris de nota met de opbrengst van de woning te verrekenen en geven aan de notaris door op welke datum partijen de woning aan elkaar over wensen te dragen.
Vanuit het notariskantoor zal contact worden gezocht met jou als verkoper en met de koper, om één en ander af te stemmen, te controleren en in concept voor te leggen. Ook wij als makelaar ontvangen een dergelijk concept van de leveringsakte alvorens de overdracht plaats gaat vinden. De notaris stelt ons als makelaar ook op de hoogte van de definitieve datum en tijd van de overdracht.
Op de dag van de overdracht hebben partijen een laatste mogelijkheid om de woning nog één maal te controleren op de gemaakte afspraken met betrekking tot de overdracht.
Over het algemeen is het zo, dat wanneer wij de datum en tijd van de notaris doorkrijgen, er door ons voorafgaand aan de overdracht bij de notaris een afspraak voor verkoper en koper wordt ingepland. Wij sturen beide partijen hierover bericht in de hoop dat beide partijen hier ook bij aanwezig zullen zijn. Dit is namelijk eveneens het moment dat de meterstanden worden opgenomen van gas, water en elektra en niet geheel onbelangrijk, nu de woning leeg is, zijn er misschien nog zaken die voor koper een punt zijn om vast te laten leggen alvorens de overdracht bij de notaris zal plaatsvinden.
Bij de notaris zal de notaris de leveringsakte met partijen doorlopen op juistheid en in de aanwezigheid van verkoper en koper op datum en tijd zetten en ondertekenen. Beide partijen tekenen ook voor de overdracht en de sleutels worden uitgewisseld tussen partijen. De notaris zorgt dat onmiddellijk na het verleiden van de akte van levering, dat dit ook ingediend bij het kadaster ter verwerking.
Wij proberen als makelaar bij de levering van de woning aanwezig te zijn, voor het geval er nog vragen rijzen. Het kan echter zijn, dat wij om agendatechnische redenen niet aanwezig kunnen zijn of dat partijen hebben aangegeven dat dit niet noodzakelijk is.
Bedankt en tot ziens?
Als makelaar proberen wij ons best voor je te doen gedurende het volledige verkoopproces en hopen dan ook na een overdracht dat je tevreden over ons bent. Vanuit Funda wordt er enkele malen een mail naar je gezonden om ons op een aantal zaken te kunnen beoordelen. Dit willen wij van harte bij je aanbevelen, evenals het schrijven van een recensie over hoe wij als makelaar voor je hebben gewerkt.
Wij staan open voor verbetersuggesties en bespreken de binnen gekomen beoordelingen ook met elkaar om te kijken waar voor ons aandachtspunten zouden kunnen liggen.
Vind je het vervelend om dit via een beoordeling te doen, laat ons dan telefonisch dan wel per mail vinden wat je van onze dienstverlening vindt, want we zien je als klant natuurlijk graag terugkomen in de toekomst.
Als ons werk er dan op zit, rest ons niets anders dan je de hand te schudden en je het allerbeste te wensen in je nieuwe woonomgeving.