Opeens is daar dan het telefoontje van een kijker die wel een bod uit wil brengen. Dit is best een spannend proces.
Soms is een verkoper zwaar teleurgesteld als een kijker met een bod komt wat ver van zijn vraagprijs ligt. Het is dan aan de makelaar om met jou als verkoper die kijker te kunnen bewegen naar een meer acceptabel eindbod te krijgen.
Het is een procesonderdeel wat vaak veel geduld vergt van jou als verkoper. Je wordt emotioneel heen en weer geslingerd omdat je natuurlijk graag wilt verkopen maar je woning ook niet wilt ‘weg geven’. Grenzen worden opgezocht om te kijken hoe ver je als verkoper kunt gaan maar de grens van de potentiële koper, die ken je niet. Dat maakt het soms best pittig en het komt inderdaad voor dat de grens soms wordt overschreden en dat een koper afhaakt, waarna je als verkoper teleurgesteld achterblijft.
Belangrijk is dan ook in een verkoopproces om als verkoper duidelijk met de makelaar af te spreken wat je bodemprijs is en tot hoever je in een onderhandeling wilt gaan. Niets is erger dan dat alle partijen teleurgesteld in elkaar raken en er verstoorde verhoudingen ontstaan. Duidelijkheid in communicatie is in dit deel van het proces heel erg belangrijk.